søndag den 13. oktober 2013

Foie gras baby og æblefest

Babyen har være sur og uroligt i en periode, især om natten har det være slemt. Sunderen var forbi i anledning af noget skeletest og gav et par råd om nattesøvn. Bl.a. at vi nok har været godt vandt på grund af Sveskens sovehjerte og ikke bør forvente det samme fra Alfen, og så kunne vi jo altid give ham mere at spise, for lige at være sikre på, at han ikke var sulten.
Svesken er og har altid været småt spisende, så jeg synes faktisk ikke, jeg laver andet end at hælde mad i Alfen. Men det har åbenbart ikke været nok. I hvertfald har vi sovet betydeligt bedre efter, at vi er begyndt at vække ham, inden vi går i seng, for at lige hælde noget mere grød med ekstra smør i ham. Så pt er vi ude i nogen tvangsfodringer af meget søvndruken Alf sidst på aftenen.

Peppet op af den bedrer nattesøvn har vi haft fuld skrue på weekenden. I går var ungerne og jeg til Æblefestival på Torvet, hvor der var rigtig godt gang i den. Man kunne lave æblefigurer, få lækre æble smagsprøver og hvis man kom med ukendt æble fra sin have, stod der en æbledame og sortsbestemte.




Jeg ærgrer mig over, at det æbletræ vi har i haven for længst har smidt al sin frugt, for der var nemlig også mostemulighed. Der stod mange mennesker i kø, men kæmpe bunker af forstads æbler, som først skulle i kværnen og derefter i saftpressen. Der var litervis af smuk æblemost og vi var så heldige at få lov til at smage noget af æble fra vores venners have. Det er sørmer lækkert, og æbletræ er nu noteret på ønskelisten over ting der gerne må være i den have, vi snart skal have til det hus vi snart skal have. (Nej, vi har ikke solgt og vi har heller ikke fundet noget hus).








Efter en tur på legepladsen rundede vi lige Torvet endnu engang til Sveskens første snobrød. Spejderne sørgerede for dej, pind og bål, moren forsøgte sig med tålmodighed men snobrødet endte som snorbrød nu engang skal ende, nemlig med at være lidt sveden på ydersiden og temmelig ubagt inderst. Svesken var ligeglad, hun var godt tilfreds med selv at have bagt noget over ild.

I formiddags efterlod jeg Alfen sammen med Hr. F til oprydning iden dagens åbne hus, mens jeg selv hev Svesken op på cyklen og begav os afsted til åben Tigertræning i naboforstaden. Vi har ikke prøvet det før, men jeg synes konceptet holder 100%. Det er dejligt det ligger i weekenden og tidligt på dagen inden ungerne er slidt op af børnehave og andre aktiviteter. Det er megafedt, at det er kom og betal pr gang, og personligt kan jeg godt lide at holdene er inddelt i små aldersspring, så børnene er ca. lige gamle.
Filosofien bag Tigertræning er ligesom så meget andet bevægelse for børn, at man skal lære sin egen krop at kende, men også at man skal respektere hinanden og at voksne og børn skal lege sammen. Hvis jeg lægger min avation imod bløde pædagogiske stemmer, der ikke er hørt mage siden 70'ernes børne tv er jeg gennembegejstret. Men jeg er også nem at vinde over, når man kaster rekvisitter som 'faldskærmen', balloner og skumsværd i puljen.

Resten af dagen skal bruges på hygge, der måske inkludere nogle flere kastanjedyr, et par græskar og muligvis noget sytøj. Efteråret er rigtig kommet frem i dag, men det er vel sådan set ret passende, når nu efterårsferien er i gang for de fleste.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...