tirsdag den 26. maj 2015

Hvad fanden er det for noget

Er lige stødt på en hadeprofil over på insta, der har dedikeret hele sit feed til at oploade fotos med hadefulde kommentarer om et bestemt pige. Profilen er selvfølgelig anmeldt af mig og mange andre. Den er også politianmedlt, for der er dødstrusler til flere af billederne.

Jeg sidder her og har ondt i maven, for hvad fanden er det for noget? Hvis det er for sjov, er det under ingen omstændigheder sjovt. Hvis det er for alvor er det jo decideret vanvittigt. Hvordan kan det ske, at børn (eller teenagere) har så lidt føling med verden omkring dem, at de forestiller sig, at det der er i orden? Hvordan kan de forestille sig, at det ikke har konsekvenser? Det rejser tusinde spørgsmål mere: Hvad er der gået forud? ved forældrene det? Hvordan håndteres det bedst? Bare for at nævne nogen af dem, der knytter sig til den helt konkretet sag.

Men det rejser jo også en masse spørgsmål på det overordnede plan. Jeg bliver usikker på om, det er fornuftigt at have en hverdagsblog, hvor der bliver blogget om ællingerne. Er det i orden at lægge fotos ud på cyperspace af dem, fordi det kan have konsekvenser for dem i fremtiden. Jeg bliver selvfølgelig også trodsig, for jeg vil ikke leve mit liv i frygt for hvad der kan ske. Jeg synes jo i virkleigheden også, at det er meget vigtigtere, at vi alle lærer vores børn at begå sig og huske på, at vi voksne jo skal være forbilleder hele livet, hele vejen rundt.

Jeg håber sådan, at jeg er i stand til at opfostre børn, der end ikke kan komme i tanke om, at mobberi er en mulighed. Jeg håber selvfølgelig også, at de aldrig skal udsættes for det og hvis de støder på mobning, at de så er tilpas tykhudede og teflonbelagte. Mest af alt håber jeg, at de har en voksen de har tillid til, så hvis de oplever svære ting, at de så får snakket sammen med nogen med mere erfaring, større perspektiv og empati galore.

Hvad gør I andre?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...